Högsbogatan  27, 29 och  31
En ny bostadsrättsförening bildades i Göteborgs kommun med byggstart 2009 och första inflyttningen i hus nr 27 var maj 2010. I föreningen finns tre fastigheter med totalt 93 lägenheter.

Hög trygghetsfaktor
Området är lugnt och tryggt i sig självt och trygghetsfaktorn förstärks genom generösa entréer med fem meters rumshöjd mot gatan i öster. Trapphusen har väl tilltagna fönster- och entrépartier som vetter mot den lummiga parken i väster.

Underhållsplan
Finns upprättad av Riksbyggen och styrelsens ansvar är att genomföra denna. Kostnaderna för underhållet ser olika ut på en längre tidsperiod. Fastigheterna omfattas även av en 10 års garantiperiod. Underhållsplanen utgör delvis ett underlag för att reglera föreningens avgifter.

Riksbyggens roll
Föreningen har avtal med Riksbyggen om förvaltning av vår förening. För att komma till Riksbyggens boendesida http://www.Riksbyggen.se

Andrahandsuthyrning
Enligt föreningens stadgar ges godkännande då särskilda skäl föreligger, se föreningens stadgar som finns i boendepärmen. Vid ansökan ska Riksbyggens blankett användas och kan hämtas på http://www.Riksbyggen.se Mer info angående andrahandsuthyrning finns  att läsa i dessa artiklar nedan.
1737_001              1738_001

Boendepärm
Varje lägenhet är utrustad med en boendepärm. Där finns information om boendet, föreningen och stadgar som är framtagna av Riksbyggens intresseföreningar vilka reglerar boendet. Vid överlåtelse är det viktigt att gå igenom denna pärm. Vid försäljning finns information i boendepärmen vad som gäller vid en överlåtelse av bostadsrätt samt kostnad som regleras av föreningens stadgar. Vid av- och inflyttning vg se föreningens trivselregler och var aktsam om fastigheternas fasader in- och utvändigt samt hiss då föreningen drabbas av ökade kostnader för underhåll.

Aktivt boende
Styrelsen uppskattar att våra medlemmar är aktiva. Kom gärna med förbättringsförslag! Finns det frågor som rör föreningen och som är styrelsens ansvar, kontakta styrelsen  styrelsen@brfhogsbogatan.se

Överlåtelse
Viktigt att tänka på vid en överlåtelse: Brf Högsbogatan har avtal med Telia gällande Bredband, Telefoni och Tv ( Telia Stor). I avtalet ingår 2 stycken digitalboxar. Digitalboxarna tillhör Brf Högsbogatan. Då en överlåtelse sker lämnas dessa boxar kvar i lägenheten. Har ni ingått ett avtal utanför kanalpaket ( Stor ) med Telia så säg bara upp avtalet ni själva har med Telia vid en överlåtelse. Porttelefonin mejlas till  Riksbyggen. De lägger in vilka telefonnummer som HG väljer att vara synliga vid entrén till fastigheten.

Information vid nytillträde
Styrelsen kallar vid nytillträde av bostad till ett mindre informationsmöte om fastigheterna och boendet.

Bostadsrättstilläggsförsäkring
Brf Högsbogatan har tecknat en bostadsrättstilläggsförsäkring för alla medlemmar via Länsförsäkringar. Om ni har en egen bostadsrättstilläggsförsäkring med ert försäkringsbolag gällande er bostad, avsluta den med ert försäkringsbolag. Notera att detta tillägg inte på något sätt ersätter er hemförsäkring.

Trapphus
För dem som bor i bostadshus är det viktigt att veta att trapphuset är en utrymningsväg. Därför är det förbjudet att blockera denna med olika tillbehör såsom; cyklar, barnvagnar, kartonger eller annat som försvårar en eventuell utrymning vid brand.

Säkerhet
Se till att entrédörrar alltid är låsta så att inga obehöriga kan ta sig in.
Även dörrarna mellan garage och trapphus behöver vara låsta för att begränsa möjligheten till inbrott och skadegörelse. Vid eventuell brand i garaget kan  giftig rök spridas i våra trapphus om dörrar inte hålls stängda mellan garage och fastighet.

Autogiro
Betala medlemsavgiften i tid! Använd gärna autogiro, kontakta Riksbyggen. Då medlemsavgiften inte betalas in i tid uppkommer påminnelse. Detta enligt föreningens stadgar.